دیدبان
همزمان با افتتاح اولین خانه بیداری اسلامی کشور

رونمایی ازکتاب "الاسلام"

رونمایی ازکتاب "الاسلام"

به گزارش دیدبان به نقل از رویش، مکان صفاخانه در محله  ارامنه جلفای اصفهان بوده است و در این مکان محمّد علی حسنی(داعی الاسلام)؛ نماینده طرف مسلمانان با یک کشیش و روحانی مسیحی(داعی مسیحی) مناظره می نموده و درمیان صحبت ها و بحث های خود جویای حقیقت می شدند.

صفاخانه هم مثل بسیاری دیگر از خدمات و نهادهای اجتماعی و فکری آن زمان اصفهان به همّت و ابتکار شهید آیت الله حاج آقا نورالله نجفی صورت گرفته است و مانند اکثر موسّسات فرهنگی و اجتماعی ایشان جنبه ضد استعماری و مقابله با نفوذ اجانب داشته است.

آیت الله حاج آقا نورالله نجفی، رهبر روشن اندیش مشروطه اصفهان در مواجه با شبهات مطرح علیه اسلام به جای برخورد سلبی با مسیحیان با این ابتکار ایجابی، حقانیت دین اسلام را به همگان معرفی نمود.

حاصل این گفتگو ها و مناظرات، منجر به انتشار 38  شماره ی نشریهالاسلاممی شودکه به مدت چهار سال تا چندی پیش ازنهضتمشروطیت، و به همت و سردبیری خود جناب محمّد علیداعی الاسلام،به چاپ می رسیده است ونسخ این نشریه سایر شهرهای و کشورهای دیگر ارسال می شده و حتّی مسلمانان مقیم اروپا  نیز از آن برای اثبات قدرت استدلال و عقلانیّت اسلامی استفاده می کردند.

 نشر مجله الاسلام در دهه ی بعدی به دو زبان فارسی و اردو در سراسر شبه قاره هند، موج جدیدی از همزیستی و گفتگوی عقلانی بین اسلام و سایر مذاهب ایجاد نمود.

متن روان، ویرایش و جمع آوری مطالب کتاب "الاسلام"به گونه ای است که عموم افراد می توانند از مباحث علمی مطرح شده در  مناظرات صفاخانه بهره گیرند.

"الاسلام"، با همکاری بنیاد فرهنگی-تاریخی خانه مشروطیت اصفهان و اندیشکده هویت شناسی و تمدن اسلامی و به همت نشر آرما به چاپ رسیده است و کتابی 500 صفحه ای است که بازنویسی و شرح لغات و اعلان متون نشریه طی 2 سال و توسط یک گروه 10 نفری از پژوهشگران جوان خانه مشروطیت به سرپرستی محمّد کاظم نجفی، به سرانجام رسیده است.

نکته حائز اهمیت اینکه نشریه ی الاسلام از نظر قدمت تاریخی اولین نشریه ی اسلامی(با موضوع دین اسلام) است و می توان گفت انجمن گفت و گوی صفاخانه اوّلین مرکز گفتگوی ادیان در ایران، و حتی آن را اولّین مرکز گفتگوی ادیان در دنیا بوده است.

از این کتاب  در تاریخ 19 مهرماه، همزمان با افتتاح اولین خانه بیداری اسلامی کشور در اصفهان رونمایی خواهد شد 

 

alt

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن